De bus voor Scherpenzeel staat achterin de kerk. - Reisverslag uit Scherpenheuvel-Zichem, België van Wil Velden - WaarBenJij.nu De bus voor Scherpenzeel staat achterin de kerk. - Reisverslag uit Scherpenheuvel-Zichem, België van Wil Velden - WaarBenJij.nu

De bus voor Scherpenzeel staat achterin de kerk.

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

22 Maart 2017 | België, Scherpenheuvel-Zichem

De bus voor de reis naar Scherpenheuvel staat achterin de kerk. Riep de pastoor vanaf de kansel, toen ik daar als tienjarige misdienaar was. De pastoor bedoelde dat de organisatie van de reis vroeg de briefjes van deelname voor de reis achterin de kerk in een bus te doen.
Daar ben ik dus nu. Scherpenheuvel, een soort Valkenburg, maar dan met veel religie, zoals Lourdes, maar dan in het klein. Permanent zijn de kraampjes op het kerkplein met maria-en andere heilgenbeeldjes. Kaarsen met logo en snoep.
Indrukwekkend op dat plein is de basiliek voor Maria. een koepelvromige kerk met een prachtige toren. Op het dak van de koepel gouden sterren. Net vernieuwd, wist de dorpeling me te vertellen
Omdat ik toch om 6 wakker was, ging ik vanmorgen, na de Vespers gisteren, ook vanmorgen om 6.45 ook maar naar de Lauden de ook weer weer een uur durende ochtenddienst van de vijftien paters. Toch mooi. De dienst 's middags heet de Metten. Of dat ook een uur duurt weet ik niet. Ben er niet geweest.
De wandeltocht vandaag was langs de geweldige abdij van Averbode, met een hele laan gereserveerd voor ijscokarren. Ook was ik in Zichem , bekend de ouderen onder ons van De Witte van schrijver Ernest Claes. Ook van de serie de heren van Zichem. Ik liep voorbij de voormalige woning van Claes.
Morgen is de reis naar Tienen. Hopelijk staat er een rechtstreekse bus achterin de basiliek.

  • 22 Maart 2017 - 20:00

    Johan:

    Ga je nu alle Norbertijnen af tussen de 6 en 9 graden ? ;-)

  • 22 Maart 2017 - 20:13

    Huub:

    Dat het ook als bedevaart gezien kan worden had je me verteld. Dat je ook daadwerkelijk allerlei RK monumenten passeert is toch wel leuk.De heren van Zichem, doet mij denken aan een leraar op de middelbare school die zijn versie van het verhaal vertelde, steeds de dag vóór een vakantie een deel.

  • 22 Maart 2017 - 20:32

    Marja:

    Heb je nou weer gedronken?

  • 23 Maart 2017 - 15:53

    Carla Koerselman:

    Gaat lekker Wil! Leuk om te lezen! Ik ga je zeker volgen op de site. Zou zelf ook graag een keer lopen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Scherpenheuvel-Zichem

Wil

Actief sinds 17 Dec. 2016
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 82318

Voorgaande reizen:

16 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

17 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: