In de voetsporen van Karel de Grote - Reisverslag uit Roncevaux, Frankrijk van Wil Velden - WaarBenJij.nu In de voetsporen van Karel de Grote - Reisverslag uit Roncevaux, Frankrijk van Wil Velden - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van Karel de Grote

Door: Wil(wilvandervelden06@gmail.com)

Blijf op de hoogte en volg Wil

03 Juni 2017 | Frankrijk, Roncevaux

In groep 7 (klas 5 ) heb ik geleerd hoe Karel de Grote in de Pyreneeën probeerden de oprukkende islamieten tegen te houden. Hij verloor, zijn broer Roeland werd daar vermoord op het moment dat Karel naar Nederland moest voor een burgeroorlogje daar.
Karel had waarschijnlijk een paard. Dus heeft ie niet zo geleden als ik op de 25 lange kilometer bergtocht. De eerste tien kilometer waren er plekken waar het stijl omhoog ging. Voor het eerst heb ik op weg naar de top van een berg of heuvel gestopt om bij te ademen.
Boven was het geweldig. Hoewel af en toe de forse regen en wolken het uitzicht verstoorden. De top was 1200 meter.
Nu ben ik dus beneden in Roncevalles in Spanje. Daar waar Karel heeft verloren.
De shock van gisteren, groeide hier uit. In een geweldig goed uitgerust gebouw slapen hier vannacht 200 wandelaars op hun route naar Santiago. Een geslepen organisatie met daarbij een groep Nederlandse vrijwilligers regelt dat perfect.
Wandelaars die wilden eten in het dorp kregen voor de maaltijd een kaartje van 10 euro in een van de twee restaurantjes in het dorpje.
Zo kwam ik dus met zo'n 60 man daar. Ik had een tafel met Engelsen. Heb leuk gesproken met Patrick from the Nothern Ireland. Het echt een gewoon goede driegangenmaaltijd.
Een Welshman foerageerde de hele tafel van tien man aan extra wijn, bij de twee flessen die al bij de maaltijd behoorden.
Komende dagen maar wennen aan al die mensen uit de hele wereld en de drukte. Onderweg stond het bord:naar Santiago nog 758 kilometer. Dat is na mijn tochtje tot nu toe te overzien.

  • 04 Juni 2017 - 22:46

    Huub:

    Hé Wil, we zijn over je heen gevlogen, maar zagen je niet lopen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Actief sinds 17 Dec. 2016
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 82280

Voorgaande reizen:

16 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

17 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: